تحقق بخشیدن به ارزشهای انقلاب و تقویت فضایل اخلاقی از اصلی ترین وظایف رسانه زمینه ساز است
45 بازدید
موضوع: امامت و مهدویت
مصاحبه کننده : فرشاد براتی کهریز سنگی
نحوه تهیه : فردی
محل انتشار : خبرگزاری اینده روشن
تعداد شرکت کننده : 0

در گفتگو با پژوهشگر مهدویت بیان شد؛تحقق بخشیدن به ارزشهای انقلاب و تقویت فضایل اخلاقی از اصلی ترین وظایف رسانه زمینه ساز است.

موسی الرضا حیدری نویسنده مقاله‎های مختلف مهدوی تحقق بخشیدن به ارزش‌های انقلاب اسلامي و محور تقویت فضايل اخلاقي و ايمان و روحيه ‌ایثار و اميد به آینده را از عمده ترین محورهای فعالیت رسانه معرفی کرد.

پژوهشگر مهدوی استان خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار بخش اندیشه آینده روشن، ضمن بیان این مطلب که زمینه سازی برای ظهور وظیفه‌ای است که بر دوش یکایک افراد جامعه گذاشته شده است، در مورد وظایف منتظران در این زمینه سازی گفت: باید بپذیریم که امروزه دشمن جبهه وسیعی را با استفاده ازابزارهای موثر و خطرناک وکارآمد ضد جمهوری اسلامی ایران به کارگرفته تا باهدف‌گیری اذهان وقلوب مردم وتضعیف ایمانشان وجایگزینی فرهنگ غربی به جای فرهنگ اسلامی ریشه‌های این انقلاب را بخشکاند، وحشتناک ترین خطری که جمهوری اسلامی را تهدید می‎کند، تضعیف ایمان مردم به انقلاب وبدبین کردن نسبت به فرهنگ اسلامی می‌باشد.

حیدری در ادامه افزود: وظایف منتظر ان در زمینه سازی ظهور این است که اولا انتظار را در خود ایجاد کند و ثانیا انتظار را از حالتی فردی به عرصه جامعه بکشاند یعنی نتیجه انتظار درونی باید به فعلی بیرونی تبدیل شود و در عمل انسان، انتظار تجلی یابد. همچنین یک انسان منتظر باید تناسبی با منتظر پیدا کند و این نسبت یافتن به این معناست که سعی کنیم به سمت ساختن جامعه‌ای الهی و پر از عدل حرکت کنیم.

رابط پنجمین وششمین همایش بین اللمللی دکترین مهدویت در ادامه در مورد نقش ‌آفرینی منتظران در زمینه سازی برای ظهور و اینکه این نقش‎آفرینی در چه موارد و مولفه هایی نمود پیدا میکند، گفت: به طور خلاصه می‎توان گفت درابتدا ولایت مداری و بعد در تقویت ایمان و در بصیرت وآگاهی و تقویت هویت دینی و روحیه جهاد وشهادت طلبی و داشتتن صبر و پایداری و دشمن شناسی از مواردی است که شاخص‌های مهدی‌یاور‌ان در مقابله با جنگ نرم دشمن است که منتظران می‌توانند نقش‌‎آفرینی کنند.

نویسنده مقاله " آثار و کارکردهای اخلاق و معنویت و نقش آن در زمینه سازی ظهور" در ادامه در پاسخ به این سوال که وظایف منتظران در زندگی روزمره چگونه بروز می‎یابد، اذعان کرد: وظیفه منتظران زمینه سازی برای ظهور است نه حاشیه سازی، چرا که ما وظیفه‌ای در ابراز علایم ظهور و اثبات آن و در ارائه آن در قالب‌های گوناگون نداریم، بلکه وظیفه ما زمینه سازی برای ظهور است؛ نه این که در زمینه‎سازی ظهور حاشیه‎ساز باشیم.

وی افزود: بروز بخشی از علایم ظهور در اختیار انسان نیست، از اراده انسانی او خارج است، البته بخشی به عمل اجتماعی انسان بر می‎گردد که عبارت است از زیاد گناه کردن او، درباره آن چه در فعل اجتماعی انسان جای می‎گیرد، یعنی گناه، اگر بخواهیم بپذیریم که باید در علایم ظهور نقش داشته باشیم، معنایش این است که باید به سوی گناه حرکت کنیم.

حیدری گفت: اصولا ما هیچ نقشی در بروز علایم ظهور نداریم. این مسئله از مقوله‌های تطبیق‌پذیر نیست، اگر تطبیق‌پذیر بود این معنا را در پی داشت که ما خودمان اگر گناه نمی‌کنیم زمینه گناه را فراهم کنیم تا تکثر گناه در سطح جامعه اتفاق افتد، چون وقتی تطبیق علایم ظهور در سطح جامعه پسندیده باشد، زمینه‌های ایجاد آن هم پسندیده خواهد بود.

نویسنده مقاله "بررسی مهدویت و دکترین منجی گرایی در ادیان و مذاهب" در پاسخ به این سوال که آسیب‎های نقش آفرینی منتظران را چگونه
” افرادی که می‎خواهند در صف منتظران واقعی حضرت مهدی(عج) قرار گیرند و در نزاع همیشگی جبهه حق و باطل در شمار اصحاب حق باشند، باید وظیفه خود را در صحنه کنونی این جنگ تشخیص دهند و با امید، بصیرت و تلاش به مبارزه با دشمنان بپردازند. “
ارزیابی می‎کنید و در چه مواردی می‎دانید، اظهار داشت: وحشتناک‎ترین خطری که جامعه اسلامی عصر انتظار را تهدید می‎کند، تضیعف ایمان مردم به انقلاب اسلامی و نظام توحیدی اسلام و بدبین کردن آنها نسبت به فرهنگ اسلامی از سوی دشمنان دین می‎باشد که درصورتی که در برابر هجوم دشمن درجنگ نرم منفعلانه برخوردکنیم؛ جامعه اسلامی در معرض نابودی قرار می‎گیرد؛ و راه حفظ آن نیز تکیه به ارزش‎های اسلامی و فرهنگ متعالی دینی با آموزه‎هایی چون مهدویت و انتظار است.

برگزیده دومین جشنواره بین اللمللی آخرین منجی در ادامه گفت: اگر دشمن در جنگ نرم به دنبال ناامید کردن مردم است در مقابل انتظار به انسان امید می‎بخشد و آینده را برای او روشن و زیبا ترسیم می‎کند و منتظر را از خمودگی و افسردگی و عزلت‎نشینی به در می‎آورد.

وی افزود: اگر دشمن به دنبال بی‎هویتی و انقطاع فرهنگی در جوامع اسلامی و مسخ فرهنگی مسمانان است انتظار هویت بخش است و بر منتظران است که فرهنگ مهدویت و انتظار را به عنوان یک ایدئولوژی آگاهی دهنده و روشنگر در سطح جامعه مطرح نمایند.

حیدری در ادامه گفت: افرادی که می‎خواهند در صف منتظران واقعی حضرت مهدی(عج) قرار گیرند و در نزاع همیشگی جبهه حق و باطل در شمار اصحاب حق باشند، باید وظیفه خود را در صحنه کنونی این جنگ تشخیص دهند و با امید، بصیرت و تلاش به مبارزه با دشمنان بپردازند.

نویسنده مقاله "آثار و کارکردهای اخلاق و معنویت و نقش آن در زمینه سازی ظهور" ضمن بیان این مطلب که پایبندی منتظران به مبانی اعتقادی اسلام در عصر غیبت از مهم‎ترین رسالت وظایف منتظران واقعی آنهاست، گفت: درجنگ نرم دشمنان سعی می‎کنند تا با القائات فرهنگی غلط ریشه‎های اعتقادی مردم را مخدوش نموده و آنها را به آینده نظام توحیدی اسلام مایوس کنند و با ایجاد از خود بیگانگی و گرفتن هویت اسلامی به اهداف منفعت طلبانه‎ی خود برسند.

وی ادامه داد: درمقابل وظیفه سنگینی بر دوش منتظران گذاشته شده است تا به یاری حق با مصون نگه داشتن جامعه اسلامی در عصر غیبت از چپاول دشمنان زمینه را برای ظهور حجت حق مهیا سازند.


پژوهشگر مهدوی در ادامه در مورد این موضوع که نقش اجتماعی زندگی هر فرد چه تاثیری در نقش آفرینی او در زمینه سازی ظهور دارد، گفت: همانطور که می‎دانیم انتظار فرج، راهکاری برای کاهش ناهنجاری‌ها، عاملی برای هم‌نوایی و الگویی برای بازدارندگی کژی‌هاست؛ هر مسلمانی در پرتو فرهنگ غنی انتظار، وظیفه دارد ظلم و فساد و ناهنجاری دینی را در جامعه محکوم کند و برای تحقق هدف‌های متعالی اسلام بکوشد تا به سهم خود، به اسلام و جوامع انسانی که به دلیل نداشتن رهبران شایسته و الگوهای مناسب زندگی، در سرگردانی به سر می‌برند، خدمتی انجام دهد. شایسته نیست منتظران بنشیند و تسلیم ناهنجاری‌ها و کژی‌ها شوند یا نظاره‌گر صحنه‌های ناهنجار و انحطاط اخلاقی جامعه باشند؛ چنین کاری با انتظار مصلح موعود و فلسفه انتظار هم‌آهنگی ندارد.

حیدری افزود: هر چه ما ظرفیت پذیرش ظهور را درخودمان و در سطح اجتماع بیشتر فراهم کنیم، تا موانع ظهور که همان نبود ظرفیت لازم در انسان هاست، از میان برود، امکان تحقق ظهور افزایش می‎یابد. پس باید زمینه‎سازی ظهور را فراهم کنیم؛ این زمینه‎ها همان رفتارهایی است که با آن جامعه آرمانی متناسب است و توسط امام زمان(عج) محقق می‎شود. هرچه این ظرفیت را تقویت کنیم نقش و تاثیر بخشی آن را بهتر در جامعه درک می‎کنیم.

وی در ادامه با اشاره به این که در مقابله با جنگ نرم میتوان از اشاعه فرهنگ مهدویت در جامعه بهره برد، در مورد راهکارهای اشاعه این فرهنگ در میان مردم گفت: انقلاب اسلامی
” وظیفه منتظران زمینه سازی برای ظهور است نه حاشیه سازی، چرا که ما وظیفه‌ای در ابراز علایم ظهور و اثبات آن و در ارائه آن در قالب‌های گوناگون نداریم، بلکه وظیفه ما زمینه سازی برای ظهور است؛ نه این که در زمینه‎سازی ظهور حاشیه‎ساز باشیم. “
در درون خود حاوی آموزه‎هایی است که با یاری آنها بهتر از هر آیین و سنت دیگری می‎توان به مقابله با جنگ نرم دشمن پرداخت، مهم ترین این آموزه ها، آموزه انتظاراست.

حیدری افزود: انتظار شیعی تنها مسئله‎ی فردی نیست، بلکه ماهیت اجتماعی– تاریخی دارد، به عبارت دیگر انتظار شیعی گونه‎ای از فرهنگ است که از نقطه کانونی ویژه‎ای همواره به صورت مداوم تامین می‎شود. منتظرانی که درجاده انتظار گام برداشته اند نیک می‎دانند که راه‎بر و فرمانده آنها در کنار آنها و زنده است.

نویسنده مقاله " مهدویت و جهانی شدن " فرهنگ مهدویت را بسیار گسترده دانست و گفت: فرهنگ انتظار و مهدویت اقیانوس بی‎کرانی است که هر معتقد به امام قائم(عج) در حد بینش و دانش و تحقیقی که کرده از آن برداشت می‎کند؛ نگرشی درست به ظهور منجی موعود از سلاله پاک پیامبراسلام(ص) و درک صحیح از معیارها، ارزش‎ها و مسئولیت‎ها و احیای امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح خود و جامعه؛ رابطه‎ای قوی و پایدار براساس رابطه ولائی، بین انسان و امام عصر ایجاد می‎کند، این فرهنگ باعث اصلاح خود و جامعه، آمادگی برای ایثار و تسلیم فرمان خودشدن است؛ فرهنگ اندیشه، طرح وعمل، تزکیه، عشق، حرکت، جهاد و شهادت به شمار می‎آید.

رابط پنجمین وششمین همایش بین اللمللی دکترین مهدویت افزود: منتظر، انسان مسلمان متعهدی است که هر لحظه انفجار قطعی نظام‎های ضدانسانی را انتظار می‎کشد و همواره خود را برای شرکت درچنین انقلاب جهانی آماده می‎کند، فرهنگ انتظار و مهدویت، فرهنگ تلاش مستمر، با برنامه و خستگی ناپذیر و حرکت در مسیری هدفمند است و به طور منظم برای شناخت ارزش‎ها و باورها و مشخص کردن اهداف‎، سیاست‎گذاری‎ها، برنامه‎ریزی‎ها و اجرای آنها همراه با نظارت تلاش می‎کند و زمینه‎های ظهور منجی عالم و رشد و تکامل پایدار انسان و جامعه را فراهم می‎سازد.

وی در ادامه گفت: اگرنظام فرهنگی کشور از اعتقادی صحیح (سازنده، حرکت آفرین و هویت‎بخش) و منطقی برخوردار باشد؛ آینده‎ای مطمئن را می‌تواند شکل دهد و تهدیدات سر راه خود را مدیریت کند و از همه فرصت‎ها برای ساختن فرهنگی در راستای وعده‎ای الهی بهره گیرد.

حیدری افزود: منتظرحقیقی با تکیه بر وعده‎ی الهی در مسیر رفع ظلم و مبارزه با حاکمیت مستکبران مقاومت می‎نماید و نوید فتح نهایی مستضعف بر مستکبر را با قیام و مبارزه خود به اثبات می‎رساند.

نویسنده مقاله " مهدویت و جهانی شدن" در ادامه با اشاره به نقش انقلاب در زمینه سازی ظهور گفت: انقلاب با شعار تمهید ظهور به پیروزی رسید و رسالت اصلی آن ساختن «مدینه انتظار» است و با این تحلیل است که سمت و سوی سیاست‎های کلان نظام باید معطوف به «مدینه انتظار» طراحی و تبیین شود.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که نظام جمهوری اسلامی با طرح نیابت از امام معصوم به وجود آمد و مهم‌ترین رسالت خود را نیز تمهید و آماده‎سازی انقلاب جهانی آن حضرت می‎داند، اظهار کرد: حضرت امام خمینی(ره) در این باره فرمودند که «رهبرهمه ما و شما وجود مبارک بقیه‎الله است»؛ همچنین ایشان در جایی دیگر در این باره میفرمایند که "ان‎شاءالله اسلام را آنطورکه هست در این مملکت پیاده کنیم ومسلمین جهان نیزاسلام را در ممالک خود پیاده کنند و دنیا دنیا اسلام باشد و ظلم و جور از دنیا بر طرف بشود و مقدمه‎ای باشد برای ظهور ولی عصر اروحنا له‎الفدا" ، ما با این گفتار امام خمینی(ره) باید به این مهم دست یابیم.

این پژوهشگر مهدوی در ادامه گفت: دشمنان درجنگ نرم برای دستیابی به اهداف استعماری تلاش دارند تا با انقطاع فرهنگی در جوامع اسلامی و مسخ فرهنگی مسلمانان آنان
” انتظار فرج، راهکاری برای کاهش ناهنجاری‌ها، عاملی برای هم‌نوایی و الگویی برای بازدارندگی کژی‌هاست؛ هر مسلمانی در پرتو فرهنگ غنی انتظار، وظیفه دارد ظلم و فساد و ناهنجاری دینی را در جامعه محکوم کند و برای تحقق هدف‌های متعالی اسلام بکوشد تا به سهم خود، به اسلام و جوامع انسانی که به دلیل نداشتن رهبران شایسته و الگوهای مناسب زندگی، در سرگردانی به سر می‌برند، خدمتی انجام دهد “
را از باورها و الگوهای فرهنگی اسلامی دور نمایند.

وی افزود: امام خمینی با توجه به شناخت عمیقی که از وضعیت اجتماعی، سیاسی مسلمانان درعصر حاضر داشت احیای هویت اسلامی و بازگشتن به خویشتن را تنها راه تجدید عظمت قدرت اسلام و مسلمانان درجهان دانسته و این موضوع را سرلوحه دعوت خویش قرارداد.

حیدری در ادامه با اشاره به این مطلب که موعودگرایی می‌تواند در احیای هویت اسلامی مسلمانان تاثیر بسزایی داشته باشد، گفت: از آنجا که انتظار موعود یا به عبارتی انتظار تحقق وعده الهی در حاکمیت جهانی دین اسلام می‌تواند در احیای هویت اسلامی مسلمانان و مقابله با روحیه خودباختگی موثر باشد؛ ایشان احیای فرهنگ انتظار را یکی از ارکان مهم احیای هویت اسلامی و وسیله‎ای برای تحقق دوباره قدرت و شوکت مسلمانان در جهان می‎داند به گونه‎ای که در یکی از بیانات خود با بیان مفهوم انتظار فرج وظیفه منتظران را چنین بر می‎شمارد که همه ما انتظار فرج داریم و باید در این انتظار خدمت کنیم انتظار فرج انتظار قدرت اسلام است و ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام درعالم تحقق یابد و مقدمات ظهور ان‎شاءالله تهیه شود.

نویسنده مقاله " آثار و کارکردهای اخلاق و معنویت و نقش آن در زمینه سازی ظهور
" در ادامه افزود: چنان که پیداست در این عبارت نه تنها از سکوت و سکون و تن دادن به وضع موجود خبری نیست بلکه سخن از تلاش برای تحقق قدرت اسلام و زمینه‌سازی برای ظهوراست، که این با مفاهیمی که سالها سعی می‌شود در اذهان مردم جا داده شود، بسیارفاصله دارد.

برگزیده دومین جشنواره بین اللمللی آخرین منجی افزود: دشمن در یکی دیگر از شیوه‌های خود در جنگ نرم، از ادبيات خاص يعني تاريك نشان دادن آينده استفاده مي‌کند و با ايجاد شک و ترديد در اصول و دستاوردها تلاش مي‎كند تا مردم را دچار ترس و اضطراب کند و نيروهاي اصلي را خسته نمايد، زيرا دشمن در طراحي جنگ نرم به دنبال آن است كه شوركار، نشاط و اميد به آينده را از آنان بگيرد تا به اهداف استعماری خود نزدیک‌ترشود.

وی در ادامه در افزود: درمقابل بااین تفکر، فرهنگ انتظار، حرکت‌آفرین، امیدبخش، تلاش آور و نشاط بخش است و تمام ناهنجاری‎های فردی و اجتماعی، یاس و نومیدی و خستگی و پوچ‌گرایی را از بین می‎برد؛ فرهنگ مهدویت زیربنای ایجاد نظم عادلانه جهانی در پرتو انسان کامل و رهبری معصوم به شمارمی‌آید و انسان‌ها و جامعه را در برابر تمام بیماری‌های فکری و روحی بیمه می‌کند؛ فرهنگ مهدویت درپیش گیری بنیادی از تهاجم فرهنگی و جنگ نرم نقش اساسی دارد و تمام کمبودها را جبران می‎کند و تمام موانع را برمی‌دارد و سکوی پرواز به جهانی آزاد و بهتراست و ترویج فرهنگ انتظار طرحی راهبردی برای مقابله با جنگ نرم می‌باشد.

رابط پنجمین وششمین همایش بین المللی دکترین مهدویت افزود: این فرهنگ باعث اصلاح خود و جامعه، آمادگی برای ایثار و تسلیم فرمان خودشدن است؛ فرهنگ اندیشه؛ طرح وعمل، تزکیه، عشق، حرکت، جهاد و شهادت به شمار می‌آید.

وی ادامه داد: اعتقاد به ظهور منجی عالم و نیاز به آمادگی برای انقلاب جهانی، چنان ضروری است که بزرگان ما انتظار را راهبردی مهم دراین برهه از زمان می‎دانند؛ انتظار دوره آماده‎سازی فردی واجتماعی به شمارمی‎آید که زمینه ساز انقلاب جهانی منجی عالم است.

حیدری ضمن بیان این مطلب که از اساسی‎ترین وظایف در زمینه سازی ظهور بر عهده ولایت فقیه است در پاسخ به این سوال که اصلي ترين وظايف حكومت و کارگزاران دولت منتظر چيست، گفت: همانطور كه اشاره نموديم ايمان ومعنويت نقش مهم و تاثيرگذاری در رشد و تعالي انسان‌هاي صالح دارد و براي همين دولت زمينه‎ساز ظهور براي تحق اين امر بايد به مبارزه با فساد‎هاي موجود و احیای اخلاق اسلامي، وجود انواع مفاسد اخلاقی، انحرافات و کژروی‌های عقیدتی، فرهنگی و اجتماعی، افزایش فساد سیاسی و اقتصادی، کم‌فروغی اخلاق و معنویت، گسترش ظلم و بی‌عدالتی، افزایش شهوت‌رانی و هوس‌بازی و جهالت و دین‌گریزی از جمله نابسامانی‌هایی
” فرهنگ انتظار و مهدویت اقیانوس بی‎کرانی است که هر معتقد به امام قائم(عج) در حد بینش و دانش و تحقیقی که کرده از آن برداشت می‎کند؛ نگرشی درست به ظهور منجی موعود از سلاله پاک پیامبراسلام(ص) و درک صحیح از معیارها، ارزش‎ها و مسئولیت‎ها و احیای امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح خود و جامعه؛ رابطه‎ای قوی و پایدار براساس رابطه ولائی، بین انسان و امام عصر ایجاد می‎کند، این فرهنگ باعث اصلاح خود و جامعه، آمادگی برای ایثار و تسلیم فرمان خودشدن است “
به شمار می‌رود که در جهان امروز انکارناپذیر است.

این پژوهشگر مهدوی افزود: همه این کاستی‌ها و کژی‌ها بر اثر تبلیغات فریبنده شیطان‌صفتان، به تدریج رنگ ارزش و تمدن به خود گرفته است، به گونه‌ای که ارزش‌های اسلامی و فضایل و محاسن اخلاقی به حاشیه رانده شده و جهان روز به روز به سمت تباهی و فساد پیش می‌رود و از کمال و سعادت واقعی و تکامل انسانی دور می‌شود.

نویسنده مقاله " بررسی مهدویت و دکترین منجی گرایی در ادیان و مذاهب" در ادامه گفت: در حالی که این وضع درست در مقابل هدف آفرینش انسان است؛ چراکه هدف آفرینش انسان رسیدن به کمال واقعی است و کمال و سعادت واقعی نیز در عبادت و عبودیت و حرکت به سوی خدا و رسیدن به او محقق می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به این‎که قرآن کریم این هدف را برای کاروان بشری چنین ترسیم فرموده است: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالإنسَ إِلاَّ لِيعْبُدُونِ»؛ و جنّ و انس را نيافريدم جز براى آن‌كه مرا بپرستند گفت: رسیدن به این هدف مستلزم پرورش فضایل اخلاقی، سبقت به سوی نیکی‌ها، اعمال صالح و پرستش، عبادت ، عدالت و تقواست؛ پیامبران و امامان نیز مردم را به سوی این فضایل دعوت کرده‌اند، بنابر روایات، اصلاح مردم و تغییر بنیادین رفتارها و گفتارهای غیراخلاقی آنها از مهم‌ترین اقدامات دولت مهدوی است.

حیدری افزود: در پرتو آموزه‌های روشن اسلام در نظام سیاسی اسلام نیز به تربیت ایمانی و روحی و رشد و تعالی اخلاقی و معنوی افراد جامعه توجه خاص شده است، در فرهنگ اسلامی، فراهم کردن ابزارهای لازم برای رسیدن به این هدف و برطرف ساختن موانع آن برعهده دولت اسلامی است؛ چراکه این امر بر اثر بهبودی وضع اجتماع حاصل می‌شود و محیط ناسالم و فاسد اجتماعی زمینه مساعدی برای رسیدن به کمالات و ارزش‌های عالی نیست؛ از سوی دیگر، باورها و اخلاق مردم تأثیر مستقیمی در رفتار اجتماعی آنها دارد.

برگزیده دومین جشنواره بین اللمللی آخرین منجی در ادامه گفت: برای نمونه، اعتقاد به توحید یا شرک یا فضایل و رذایل اخلاقی در رفتار انسان‌ها تأثیر دارد، لذا دولت اسلامی به اوضاع اجتماعی و باورها و اعتقادات مردم نباید بی‌توجهی کند و باید در زمینه تقویت مبانی اعتقادی مردم و تربیت اخلاقی و معنوی آنها و اصلاح محیط اجتماع مسئولیت‌ پذیرد و طرح‌ها و برنامه‌هایی ویژه پیش گیرد.

نویسنده مقاله " مهدویت و جهانی شدن " ضمن بیان این مطلب که کار ویژه چنین حکومتی، برنامه‌ریزی صحیح جامعه در همه ابعاد و جنبه‌ها به سمت رشد اخلاقی و فکری، تکامل معنوی و پیش‌رفت علمی هدایت و راه‌بردی است، گفت: این حکومت باید باورها و رفتارهای مردم را اصلاح نماید تا جامعه به سمت تعالی و تکامل و پیش‌رفت و رفاه راه یابد و عوامل سقوط و نابودی شخصیت‌ها و موانع رشد و کمال انسانی از بین برود.

حیدری افزود: از این رو، دین مبین اسلام احکامی چون امر به معروف و نهی از منکر، حجاب و پوشش مناسب، تقوا و خویشتن‌داری، اجرای حدود و دیات، جلوگیری از اشاعه فحشا و ممانعت از رواج کتب و نشریات گم‌راه ‌کننده را تشریع کرده است، بی‌گمان جامعه تنها در صورت اقامه احکام الهی از آلودگی پیراسته می‌شود و انسان‌ها در پرتو آرامش روحی به سعادت و کمال انسانی راه می‌یابند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این اقدامات جز از حکومتی سالم و صالح و کارآمد که در مسیر فراهم آوردن شرایط و مقدمات ظهور امام عصر(عج) تلاش می‌کند، ساخته نیست، گفت: اين شاخص‎ها زماني تحق مي‎يابد كه دولت‌های اسلامی سعی وتلاش خود در اجراي همه اهداف و برنامه‌ها را در راستای نزدیک شدن به اهداف حکومت مهدوی قرار دهند و در قالب اعمال و اقدامات انسان ‌دوستانه و عقلایی بستر مناسب را برای پذیرش دولت‌ها و ملت‌های دین‌گریز و اسلام‌ستیز فراهم آورند.

رابط پنجمین وششمین همایش بین المللی دکترین مهدویت در توضیح مطلب فوق گفت: به بیان دیگر، اگر دولت‌های اسلامی، اهداف حکومت عدل جهانی را اجرا کنند، الگویی عملی و مثبت برای همه دولت‌ها و ملت‌های دین‌گریز و اسلام‌ستیز اما عدالت‌خواه می‌گردند و به طور غیرمستقیم، زمینه معرفت به آموزه‌های
” اگرنظام فرهنگی کشور از اعتقادی صحیح (سازنده، حرکت آفرین و هویت‎بخش) و منطقی برخوردار باشد؛ آینده‎ای مطمئن را می‌تواند شکل دهد و تهدیدات سر راه خود را مدیریت کند و از همه فرصت‎ها برای ساختن فرهنگی در راستای وعده‎ای الهی بهره گیرد “
ناب اسلامی و ویژگی‌های نظام مهدوی را فراهم می‌سازند و بستر مناسبی برای پذیرش و تسلیم فراهم می‌آورند.

اجرای اهداف حکومت مهدوی به صورت تام و کامل جز در سایه رهبری امام معصوم میسر نیست، ولی این امر نباید دولت زمینه‌ساز ظهور را از تلاش و حرکت در نزدیک شدن به آن اهداف و گام برداشتن در آن مسیر باز دارد.

حیدری در ادامه در این مورد که ولایت فقیه زمینه‌ساز ظهور است یا نه گفت: ولایت فقیه زمینه ساز ظهور است چرا که هدیه الهی به شیعیان است، ولايت فقيه ترسيم كننده خط مشي جامعه است ما را از آسیب‎ها وشرور دور می‎کند و راهنمای خوبی برای رسیدن به جامعه منتظری است که می‎تواند الگویی برای تمامی ملت‎ها باشد.

نویسنده مقاله "آثار و کارکردهای اخلاق و معنویت و نقش آن در زمینه سازی ظهور" در ادامه افزود: البته صرف يك اعتقاد نظري در این منظر مشكلي را حل نمي كند، مجاهدت‎ها، ماندگاري‌ها و مواردی از این قبیل همه به خاطر اتصال به امام است و اصلاً نظام متصل به ولي فقيه يعني دعوت به امام، همه عظمت جمهوري اسلامي كه در همان ولايت فقيه است در ارتباط با امام است، جمهوري اسلامي ايران يك فرياد بلند دعوت به امام حق است، نظام ولايت فقيه جرقه، راهنما، نورافكن و حلقه‌ي وصل است؛ نظام ولايت فقيه حلقه اتصال به جامعه مهدوي و تمرين آمادگي براي زيستن در جامعه مهدوي محسوب مي‌شود.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که در دوران غيبت، امت رها نشده است و ولايت فقيه، منصوب غير مستقيم امام معصوم است، امروز نظام ولايت فقيه، حلقه اتصال و تمرين زندگي در نظام امامت وموجب وحدت و رشد و انسجام و قدرت و عزت اسلام است؛ چنان كه همه شاهد بوده‎ايم و هستيم، گفت: امروز می‎بینیم در عمق عقبه سياسي نظام جمهوري اسلامي ايران در عصر كنوني که با حمایت‎ها وخط مش‎های ولایت فقیه انجام می‎گیرد و در موضوعاتی از قبیل ايجاد نهضت بيداري در ميان ملت‌ها خصوصا ملت‌هاي مسلمان، تبديل شدن ايران اسلامي به عنوان ام‌القراي جهان اسلام، محبوبيت جمهوري اسلامي در ميان ملت‌ها و دانشجويان و جوانان جهان و تبديل شدن تفكر شيعي به عنوان يك الگو در ميان مسلمانان و نخبگان متعهد را شامل می‌شود.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که شاخص‎های فرهنگی جامعه و حکومت زمینه ساز کدامند، گفت: یکی از مهمترین شاخصه‌های فرهنگی جامعه‌ اسلامي با اتكاء بر اصول اخلاقي ومعنویی مبتني بر زير ساخت‎هاي ديني و اسلامي است و اين سخنان بزرگان و انديشمندان اسلامي كه در اهميت بحث پيداست و همانطور كه حاكميت اسلامي ما به صورت همه‌جانبه و عميق در چارچوب نظام جمهوري اسلامي از آرزوهايي بوده كه بر اين انگيزه متعالي و الهي ما به رهبري امام بزرگوار رژيم ضداخلاقي پهلوي سرنگون و حكومت اخلاقي و اسلامي را بنا نهاديم.

حیدری در ادامه در مورد اهداف و کارکردهای رسانه در زمینه مهدویت گفت: اگر رسانه به جنبه‌های اخلاقی زیر ساخت‎های معنویی انتظار توجه كند نقش تاثیر گذاری در بلوغ اجتماعی را در زمینه سازی ظهور خواهد داشت؛ امروز رسانه ملی جدای از برخورد گزینشی وعوام زدگی وسطحی نگریی باید به دو محور تحقق بخشیدن به ارزش‌های انقلاب اسلامي در انديشه و عمل نظام جمهوري اسلامي با اعتقاد به این‌ که دين مبين اسلام در پرتو احكام نوراني قرآن و سنت مهدوي و سيره اهل‌بیت(ع) و اعتقاد به آینده روشن حكومت عدل توانايي اداره دنياي بشريّت را با جهت‌گيري الهي براي نيل به سعادت دارا می‌باشد، و محور تقويت فضايل اخلاقي و ايمان روحيه ‌ایثار و اميد به آینده از اهداف اصلي انقلاب اسلامي ترويج امور فرهنگي و معنوي و رشد دادن فضايل اخلاقي و ايمان امت هم‌چنین مهم‌ترین اهداف اين نظام، شناساندن باور مهدويت در جامعه می‌باشد؛ اهمیت گذارد.

مرجع : خبرگزاری آينده روشن

آدرس اینترنتی